Mange unge i udsatte boligområder får ikke en uddannelse og risikerer at havne i kriminalitet. Relationsarbejdere i udsatte boligområder skaber et positivt forhold unge, som andre aktører kan have svært ved at nå, og hjælper dem i forhold til blandt andet uddannelse og job.
Udsatte unge har faktisk fem gange større sandsynlighed for at gennemføre en uddannelse, hvis de har en mentor. Tillid, vedholdenhed og engagement er blandt mentorernes vigtigste arbejdsredskaber.
Blot 20 pct. af de 15-25-årige i udsatte boligområder havde i 2011 gennemført en ungdomsuddannelse mod 32 pct. på landsplan. En del af de udsatte unge hænger ud på gaden, har kriminelle venner og har et forbrug af ulovlige rusmidler. Det er en livsstil, der indebærer en høj risiko for et livsforløb præget af kriminalitet og arbejdsløshed.
I flere boligområder har man derfor mentorer, der vejleder og hjælper den enkelte unge. Hjælpen består typisk i at finde den rette uddannelse og holde fast i den, når det er svært at komme op om morgenen, hvis lektierne driller, eller man føler sig udenfor.
Titel: Relationsarbejde i udsatte boligområder - Hvad får de unge ud af det?
Forfattere: Nana Øland Frederiksen, Bence Bøje-Kovacs & Jonas Lindstad
Udgivelsesdato: Februar 2014
Sideantal: 49
Download rapportOg mentorernes indsats giver resultater. Det viser en spørgeskemaundersøgelse blandt 205 unge i 16 udsatte boligområder. Unge med en personlig mentor har fem gange så stor en chance for at holde fast i deres uddannelse, hvis man sammenligner med udsatte unge uden en mentor.
Og af de unge, der ikke klar til en uddannelse, svarer 78 pct., at de har fået hjælp til at finde et arbejde i stedet.
I undersøgelsen sammenlignes gruppeindsatser, hvor mentorer arbejder med flere unge ad gangen, med individuelle indsatser, hvor mentoren yder én-til-én rådgivning over en længere periode. Og det er navnlig den individuelle mentorindsats, der giver resultater.
- Mange af de her unge har oplevet mange svigt, kommer fra en svag familiebaggrund og er trætte af skiftende sagsbehandlere. Mentorerne er nærværende, de står typisk til rådighed døgnet rundt, og opbygger et venskabeligt og forpligtende forhold med den unge. På den måde får de lov til at påvirke den unge en positiv retning, udtaler Nana Øland Frederiksen, der står bag rapporten ”Relationsarbejde i udsatte boligomåder – hvad får de unge ud af det?”