Boligsociale lektiecaféer

Børn og unge fra udsatte boligområder får markant lavere karakterer og har lavere uddannelsesfrekvens end deres jævnaldrende i resten af Danmark. 

Til gengæld har de stor gavn af de boligsociale lektiecaféer. Lektiecaféerne fungerer som en ramme, hvor de unge kan motiveres og få ro og hjælp til at lave deres lektier. 

Stort behov for lektiecaféer i udsatte boligområder

En betydelig del af de unge i udsatte boligområder har vanskeligt ved dansk stil, tyske gloser og matematik. Mange kommer fra ressourcesvage familier, som ikke kan støtte dem i lektielæsning og uddannelsesvalg. Dertil kommer en stor gruppe tosprogede elever, som ofte har svært ved det danske sprog og har et ekstra behov for hjælp til lektierne.

Derfor er der boligsociale lektiecafeer i mange udsatte boligområder. Lektiecaféerne tilbyder hjælp til lektielæsning og har fokus på motivation, lysten til at lære og til at være sammen med andre.  

OM UDGIVELSEN

Titel: Boligsociale lektiecaféer - En udstrakt hånd til børn og unge i udsatte boligområder

Forfattere: Mette Fabricius Madsen, Frederik Mühldorff Sigurd, Lasse Kjeldsen & Kasper Krog Pedersen

Udgivelsesdato: Maj 2012

Sideantal: 33

Download rapport Download pamflet

Mange af de unge, som kommer i lektiecaféerne, har svært ved at finde ro derhjemme til at lave lektier, fordi de bor sammen med mange søskende i små lejligheder. I de boligsociale lektiecaféer får de sted, hvor de kan føle sig på hjemmebane. Her får de positiv voksenkontakt under trygge rammer, siger rapportens forfatter Mette Fabricius Madsen fra Center for Boligsocial Udvikling.

For at afdække behovet for lektiehjælp har Center for Boligsocial Udvikling sammenlignet karakterniveauerne for børn og unge fra udsatte boligområder med landsgennemsnittet. Her viser det sig, at:

  • Børn og unge fra udsatte områder forlader grundskolen med karakterer, der i gennemsnit er 1,8 karakter lavere end gennemsnittet på landsplan.
  • Karaktergennemsnittet for 9. og 10. klasses afgangselever i udsatte områder er 4.4, mens landsgennemsnittet ligger på 6,2.
  • Tre år efter grundskolens afgangseksamen er 34,7 % af eleverne fra udsatte områder ikke i gang med en ungdomsuddannelse. Det samme gælder kun for 12,5 % af de unge på landsplan.
  • Der er en klar sammenhæng mellem karaktergennemsnittet fra folkeskolen, og hvor godt eleverne klarer sig efter efterfølgende. En ændring på blot én karakter i snit har signifikant betydning for elevernes uddannelsesforløb efter grundskolen.
KONTAKT

Mette Fabricius Madsen

mfm@cfbu.dk

30 24 58 18

Download rapport Download pamflet