Aha-oplevelser fra konference om lokal evaluering

Projektledere fra nær og fjern kom d. 11. oktober til Middelfart for at få inspiration og redskaber til evaluering af boligsociale indsatser. Som dagen gik kunne man mærke en forløsning blandt projektlederne: Der var faktisk årsager til, at det her med evaluering var vanskeligt. Heldigvis var der hjælp at hente i den anerkendte professor Peter Dahler Larsens oplæg om evaluering. 

Undgå rygsæksyndromet!
Peter Dahler Larsen har et centralt budskab: Undgå rygsæk-syndromet! Mange fylder nemlig alt for meget i deres evalueringsrygsæk, og slæber derfor rundt på en dødvægt af forventninger til, hvad en evaluering skal indeholde. Anbefalingen lød derfor: Hav kun ét formål med din evaluering og stil evalueringsspørgsmål, der rent faktisk kan besvares. Det var et budskab, der vandt genklang blandt projektlederne. Mange projektledere rakte hånden op, da der blev spurgt ud i salen om de kendte til udfordringerne ved lokal evaluering i helhedsplanerne. En af konferencedeltagerne hviskede til sin sidemand: - Min rygsæk er meget tung, og det kan jeg mærke, nu hvor helhedsplanen snart udløber.

Kompromisets kunst
En udfordring, som også var oppe at vende, var kompromisets kunst. I mange evalueringer opstilles ønskværdige mål, der ligger langt ude i fremtiden, og som er svære at påvise som en direkte effekt af selve indsatsen. Det sker når samarbejdsparterne omkring helhedsplanen har store forventninger til den boligsociale indsats. Kunsten ligger derfor i at finde et effektmål, der placerer sig mellem det muligt påviselige og det ønskede resultat af en indsats. Ved at opstille forandringsteorier, der viser hvilke skridt projektlederne vil gå for at skabe den ønskede forandring, kan der nemmere findes et effektmål som rammer den rette balance.

Peter Dahlers Syv ledetråde til en god evaluering

  1.      Undgår Rygsæksyndromet ved ikke at ville for meget med en evaluering
  2.      Find hovedidéen i et tiltag ved at opstille en forandringsteori
  3.      Tag evaluering ombord tidligt ved at tænke evaluering ind i det samlede indsatsforløb
  4.      Beskriv problemerne og indsatsen grundigt ved at være så konkret som muligt
  5.      Effekt er et kompromis, så find balancen mellem det påviselige og ønskværdige
  6.      Tænk anvendelse tidligt ved at finde ud af hvad evalueringen skal bruges til
  7.      Læring skal være specifik, så definér hvem der skal lære noget af evalueringen

Kilde: Peter Dahler, Vejledning om at evaluere innovative tiltag, Center for Offentlig ledelse, 2016        

Få hjælp til din evaluering
CFBU tilbyder helhedsplaner individuel sparring om evalueringsdesign og forandringsteorier. Vi kommer gerne ud til jer og laver workshops eller deltager i følge- eller styregrupper omkring jeres evalueringer. Vi har hjulpet mange helhedsplaner, og står også klar til at hjælpe jer. 

Læs mere om CFBU's rådgivning