Styrk børnenes læsekompetencer med Makkerlæsning – Vil i være med?

Makkerlæsning er et evidensbaseret koncept, som handler om at give børn fra 1. og 2. klasse hjælp til at øge deres læselyst og læsekompetencer. Seks boligsociale helhedsplaner er allerede i fuld sving med Makkerlæsning og tre nye skal til at starte op. Skal i være de næste?

Under titlen ’Min Makkerlæser – Min Ven’ har Center for Boligsocial Udvikling siden efteråret 2019 ydet implementeringsstøtte til boligsociale helhedsplaner og skoler, som har ønsket at give børn med læseudfordringer et boost. Projekterne viser foreløbigt meget lovende resultater.

Konceptet bag Makkerlæsning er enkelt. Lokale unge fra boligområdet ansættes i lommepengejob til at øve læsning med børn fra 1. og 2. klasse. Den lokale skole har til opgave at identificere de børn, som har brug for en ekstra hånd til læsestøtte og den boligsociale helhedsplan er tovholder på projektet og arbejdsgiver for de unge.

Formålet med Makkerlæsning er på den måde todelt: Børnene får udviklet deres læsekompetencer og de unge får styrket deres relationelle og sociale kompetencer samtidigt med at de har et ansvarsfuldt fritidsjob.

CFBU har udviklet alt nødvendigt materiale til Makkerlæsning, som ligger tilgængeligt her. Er i interesserede i at starte Makkerlæsning op, så kontakt specialkonsulent ved CFBU, Nana Øland Frederiksen. Vær opmærksom på, at jo før i kontakter skolerne med henblik på at samarbejde om Makkerlæsning, desto større er muligheden for at i kan starte projektet op efter sommerferien 2020.

Et lille indblik i en læsesession

Det er torsdag eftermiddag og rundt om de små runde borde sidder små og store makkerlæsere bænket med hver deres læsebog. De små makkerlæsere sidder med deres små fingre i bøgerne og peger på ordene. Ét efter ét.

Ved ét af bordene sidder Yasmina. Da hun startede til makkerlæsning for fem uger siden, læste hun seks sider på den første dag. Sidste gang læste hun 103 sider. Den rekord prøver hun at slå i dag. Da hun sidst kom hjem fra Makkerlæsning blev hendes far så stolt, at de fejrede det med en fest med god mad og høj musik.

Ved et andet bord sidder Salman og Sarah. Salman arbejder hårdt med de drilske bogstaver og skøre udtryk. Han koncentrerer sig i dag, men de sidste gange har det været lidt svært for ham at sidde stille, og Sarah har haft svært ved at styre ham. Men nu har de efterhånden lært hinanden så godt at kende, at Sarah straks kan se det, da det begynder at trække op til ballade. Så hun skynder sig at sadle om, så makkerlæsningen forbliver en positiv oplevelse for dem begge. Hun finder tuscher og papir frem og de tegner en tegning i stedet.

Helt nede i hjørnet sidder Celina. Hun kæmper stadig med at sætte de mange lyde sammen til ord. Men hun arbejder stædigt og koncentreret. Hendes makker lytter tålmodigt og støtter op, når der var brug for det. Da læsesessionen er slut kommer hendes far og henter hende. Han fortæller glad, at hun er begyndt at læse derhjemme og Celina finder stolt sin læsebog frem fra tasken og viser den frem.

Læs mere om Makkerlæsning Hør indslag om Makkerlæsning på P1 Kontakt Nana Øland Frederiksen