Kick-off møde i Tingbjerg: Nu er projekt ’Makkerlæsning’ sat i gang

Unge mellem 13-17 år ansat i lommepengejobs til at hjælpe børn i 1. og 2 klasse med at læse. Det er kort sagt, hvad det evidensbaserede forsøgsprojekt ”Makkerlæsning”, som CFBU gennemfører i 2019-2020, går ud på.

Man læser sammen to gange om ugen i 16 uger. Det skal hjælpe den unge med læsningen, og samtidig får den ældre unge trænet sine personlige og sociale kompetencer. Otte helhedsplaner og skoler fra rundt om i landet, har sagt ja til at medvirke i projektet. CFBU havde forleden opstartsmøde på projektet i Tingbjerg, hvor deltagerne var samlet.

Nana Øland Frederiksen fra CFBU, projektleder på ”Makkerlæsning”, siger:

- Vi er glade for, at så mange boligsociale helhedsplaner og skoler har lyst til at samarbejde med os om at afprøve konceptet. Det har været en lang proces at udvikle konceptet og finde samarbejdspartnere. Nu er vi langt om længe kommet dertil, hvor det skal prøves af i praksis. Næste skridt er, at projektdeltagerne skal have fundet små og store makkerlæsere derude, og have afholdt makkerlæsningskurset. Og så skal de i gang med at læse. Vi glæder os helt vildt til at følge det på sidelinjen.

Vi har spurgt to deltagere fra opstartsmødet i Tingbjerg, hvorfor de har lyst til at deltage i projektet.

Jon Nielsen, lærer på Tingbjergskolen, Brønshøj:

- Der er flere årsager til det. Vi har et område, som gennem mange år er præget af udfordringer med læsning og skrivning, og vi har al mulig lyst til at tage imod alle de tiltag, der kan sættes i gang, for at vi kan hjælpe de elever, som har brug for et læseløft. Derfor har vi med kyshånd taget i mod det her projekt. Det vil vi rigtig gerne være en del af.

Gert Korvig, leder, FSB’s boligsociale helhedsplan Tingbjerg:

- Vi er jo blandt andet sat i verden for at bryde den negative sociale arv - i hvert fald være med til det. Det gør indtryk på mig i mit daglige arbejde, at der kommer børn ud af skolen, der ikke kan særlig godt dansk. At de kommer ud af 9. klasse, og ikke har de nødvendige kompetencer til at komme ind på en ungdomsuddannelse og gennemføre den. Nøglen til mange andre fag er læsning, og der ligger noget i Makkerlæsnings-konceptet, som bygger videre på nogle af vore succeshistorier  – lommepenge og fritidsjobsindsatser. Det er mit håb, at det kan spille sammen med Makkerlæsning på en rigtig positiv måde.

Hvis du vil vide mere om Makkerlæsning, kan du kontakte CFBU, som kan bidrage med råd og vejledning.

Læs mere om projekt makkerlæsning