Projektleder: Logbøgerne giver et lynhurtigt overblik

I anledningen af af CFBU har udviklet nye redskaber og guides til, hvordan man kan arbejde med evaluering af boligsociale aktiviteter, har vi taget en snak med projektleder for helhedsplanen Lolland, Karsten Jensen, om hans erfaringer med redskaberne.

Karsten Jensen

Hvorfor har I valgt at bruge logbøger?

Jeg synes logbøgerne er et super redskab, som gør det rigtig nemt at arbejde med registrering. Det tager naturligvis noget tid at registrere tingene, men det er meget givtigt. Dér hvor det kan blive mere udfordrende, er når man skal ind og fortolke fremdriften f.eks. i en familie, så bliver det mere kompliceret. Men begejstret over logbøgerne, det er jeg.

Hvor længe har du brugt logbøgerne?

Vi har jo brugt logbøger ganske længe. Vi startede med at bruge en form for logbøger, som vi selv opfandt, mere af nød, end noget andet, og blot for at holde overblikket og overhovedet se, om der var en fremdrift. Da det senere blev et krav, og CFBU fik udarbejdet nogle skabeloner, som var væsentligt mere brugbare, end dem vi havde lavet, så har vi faktisk brugt CFBU's version siden da. Det var da vor nye helhedsplan startede 1. april 2018.

Hvordan griber I arbejdet med dokumentation an?

Vi har lavet en dokumentationsstrategi for, hvad vi skal have dokumenteret. Det har vi prøvet at udarbejde på hver enkelt indsats. Hvad har vi brug for at vide? Hvad har vi skrevet i vores mål? Hvad står der reelt i helhedsplanens beskrivelse, at vi skal måle på? Vi har valgt en dokumentationsstrategi, hvor vi fx måler på fremmøde og karakterer, hvis det fx gælder studiegrupper. Vi registrerer om de er gået frem eller tilbage i deres seneste karakterer, om der har været en forandring. Generelt er det en form for vekselvirkning. Alt efter, hvad vi skal måle på, så anvender vi den logbog, som passer – afhængigt af om det er én eller flere gange om ugen vi registrerer, og om det er på aktivitets- eller individ niveau, vi måler.

Hvad betyder det for jer at bruge de her logbøger?

I starten var det et redskab til mig som projektleder, hvor jeg dannede mig et overblik, når jeg skulle underrette eller fx indberette til Landsbyggefonden – så gav det et lynhurtigt overblik. Jeg kan se, at det nu faktisk begynder at betyde, at projektmedarbejderne også får et overblik over, hvad det er, der virker. Ting, som over tid begynder at rykke, fordi man får et perspektiv på sit arbejde. Det har man ikke nødvendigvis, når man står i det i dagligdagen. Vi ved godt hvilken sti vi går ad, og vi tror på, at det er det rigtige. Men det at se og konstatere, at det er det rigtige, det giver om noget mening.

Hvad betyder logbøgerne fx i forhold til rapportering til Landsbyggefonden?

Det betyder reelt, at jeg ikke skal bruge flere dage på at registrere data forskellige steder. Jeg kan nærmest få det samlet i ét dokument. Og jeg får det fuldkommen tilpasset det, som jeg skal indberette til Landsbyggefonden. Og det er jo kunststykket også. Det er jo ikke altid det samme vi måler på, selvom det bør være sådan, men tingene ændrer sig altid over tid – så er der lige en detalje, man kan få med – en ting vi faktisk også lige skal huske at måle på.

Der er også en fremdriftsskabelon, hvad giver den dig?

- Vi bruger den farvelagte skabelon, der viser rød, gul og grøn, alt efter hvor tæt vi er på målet. Den gør naturligvis, at alt det der ikke er grønt, kan vi diskutere og evaluere. Og det er rigtig interessant. Vi kan holde det op mod nogle af vores indikatorer, hvis vi fx har en studiegruppe, så ville én af vore hypoteser være, at hvis de møder hver gang, så vil deres fravær falde i skolen, og så vil de være mere velforberedt. Det kan afhjælpe myter og hjælpe os på vej til at hjælpe den unge med en mere specifik indsats.

 

Læs mere og download dokumentationsredskaber